Afgelopen week was ik te gast als spreker op een event voor accountants. Of ik de bezoekers wilde trakteren op een portie inspiratie en tips en trics om de transitie naar hét accountantskantoor van de toekomst te vergemakkelijken. Naast alle software aanbieders bleken mijn sessies als verfrissend en inspirerend te worden beoordeeld. Een ander geluid. Praktisch en to the point.

Tof om te merken dat de branche daar aan toe is en ook wil. De zaal was dan ook goed gevuld. En hoe leuk: Accountantweek schreef over mijn bijdrage aan het event en plaatste het artikel in hun nieuwsbrief!Dit wilde ik jullie niet onthouden!

Dat accountants aan de slag moeten om ‘fit’ te blijven is natuurlijk al langer bekend; over de transitie van administrateur naar adviseur gaat het al jaren. Maar waarom vinden accountants het zo lastig om te veranderen? Volgens business inspirator Sandra Ohm geven veel leiders/managers wel het startsignaal voor een nieuwe strategie, maar laten ze het daar vervolgens bij. “Veranderen is communiceren, communiceren, communiceren en vasthouden”, aldus Ohm.

De coach en verandermanager komt bij veel bedrijven over de vloer en ziet enorm veel potentieel. “Ondernemers hebben behoefte aan accountants die cijfers interpreteren en omzetten in advies.” Maar als je hiervan wilt profiteren, zul je allereerst een plan moeten maken en zorgen dat het uitgevoerd wordt. Daarvoor is het noodzakelijk je mensen eigenaar van het probleem te maken.

Ohm: "Waar loop je tegenaan? Hoe komt dat? En wat heb je nodig om het anders te doen? Als je het op deze manier benadert hebben mensen hier zelden moeite mee."

Accountants zijn goed in processen, structuren en in vaktechniek, maar als het aankomt op ambities stellen en hierop sturen valt er nog veel te winnen. “De ondernemende accountant wil dit oplossen”, besloot Ohm. “En ze gaan dat ook doen. Voordat hun klanten met hun latente behoeften besluiten te vertrekken naar hun concurrent.”

Artikel verslag: Accountancy Expo 2022: Fit for the Future!