Wat zijn de trends voor accountantskantoren? Lees in dit blog meer over de transformatie van accountantskantoren en wat dat betekent voor de ontwikkeling van medewerkers.

Trends staan vaak op het programma bij webinars speciaal voor accountancy. Tijdens het webinar van Visma/Accountancy Vanmorgen sprak ik zelf over de verandering die ‘realtime accountancy’ met zich meebrengt. Gelijktijdig sprak Pieter de Kok (partner bij Coney Minds) tijdens het webinar ‘De accountant van 2025’. Een herkenbaar verhaal dat accountantskantoren helpt richting de toekomst.

“Denk eens aan zij-instromers uit andere vakgebieden zoals communicatie en dataspecialisten"

Transformatie van accountantskantoren

Volgens Pieter moeten accountants in de MKB-praktijk zich transformeren van standaard samenstellers naar coaches die ondernemers real-time voorzien van gestandaardiseerde rapportages die inzicht bieden in de bedrijfsprestaties. Ik deel de visie van deze ondernemende accountant. Maar hoe maak je die draai als accountantskantoor?

Hebben je medewerkers de juiste vaardigheden?

Van standaard samensteller naar coach. Logisch dat een andere invulling van de functie ook vraagt om andere vaardigheden. Daarvoor zie ik 2 mogelijkheden:

1. Focus op bestaande medewerkers. Je kunt in de organisatie meer focus leggen op de ontwikkeling van medewerkers. Bijvoorbeeld op hun zogenoemde ‘soft skills’ zoals samenwerken of communicatie. En ze kennis te laten maken met een ander soort thema zoals klantsegmentatie en toegevoegde waarde door advies (Consultative Selling). Zo neemt het ondernemerschap toe en zijn ze meer een sparringpartner en adviseur voor hun klant. Een betere rol dan eerst, want daar zit de onderscheidende waarde.
2. Speciaal voor nieuwe medewerkers. Je neemt mensen aan met een andere achtergrond en het specialisme dat nodig is om aan de veranderende klantvraag te voldoen. Dat zijn misschien wel zij-instromers uit andere vakgebieden zoals communicatie en dataspecialisten.

Een andere blik helpt accountants vooruit

Zelf kom ik ook niet uit de accountancy branche. En dat vindt Pieter denk ik geen probleem… Juist niet. Want ik breng heel andere kennis en expertise mee die juist waarde toevoegt aan deze business. Die accountants vooruit kan helpen. In deze tijd waarin de klant meer van zijn accountant verwacht: pro-actief meedenken en communiceren, advies en partnership, meedenken over strategie en nieuwe business modellen.

En ja, dat vraagt om ontwikkeling van andere skills en vaardigheden. En toetreden van ander soort specialisten. Zoals wij. Veranderaars met oog voor medewerker, klant, ondernemer en resultaat, commercie en communicatie, strategie en realisatiekracht.

Laat je inspireren door het interview met Pieter

Kijk vooral eens naar het interview met Pieter de Kok. Krijg je vanzelf zin om met deze praktische en heldere tips aan de slag te gaan!

Meer weten? Doe de gratis quickscan

Wil je ook de transitie maken naar het accountantskantoor van de toekomst? In 2 uur denkt OHM Advies mee met je accountskantoor. En krijg je gerichte adviezen voor kansen én verbeterpotentieel. We bieden ook praktische workshops aan waarin we samen gericht aan een onderwerp werken. Bijvoorbeeld het terugdringen van afgeboekte uren, klantsegmentatie of de kansen in de klantreis. Een goed begin om aan de toekomst te werken.