Doornen in rozen veranderen

Stefan Stremersch, eigenaar van Stremersch Accountancy

Hoe til je je onderneming naar een hoger niveau? Met die vraag zocht Stefan Stremersch, eigenaar van Stremersch Accountancy in het Belgische Stekene (bij Antwerpen), contact met OHM Advies. Met een sterke focus op interne efficiëntie zocht hij naar manieren om de bedrijfsprocessen te optimaliseren.

“Ik zeg altijd: als je blijft koken volgens de recepten van de boerinnenbond, eet je altijd dezelfde soep”, aldus Stremersch. “Dat geldt ook voor jezelf. Als je niet openstaat voor vernieuwing, zul je ook niet verbeteren.” Sandra Ohm startte met het hele team te bevragen over wat goed ging en wat beter kon. “Ze kreeg dingen boven water die anders onder de radar zouden blijven”, vertelt de accountant. “Ze zorgde voor een uitstekende sfeer, waarin iedereen zich vrij voelde om te spreken. Als ik zelf de vragen stel, krijg ik niet de juiste antwoorden, maar Sandra wel. Ze is objectief en durft door te vragen.”

Nieuwe aanpak op accountantskantoor

Na de interviews en analyse begon de volgende fase van Sandra’s meerkleurige aanpak: een intensieve strategiesessie van één dag met het team. “Medewerkers waardeerden de kans om openlijk hun mening te delen. Het was soms heftig om open feedback te ontvangen, maar het erkennen en aanpakken van problemen is essentieel voor verbetering.” De sessies leverden concrete acties op, zoals een nieuwe aanpak voor toegankelijkheid. “Elke maandagochtend is mijn agenda nu leeggepland voor individuele gesprekken met medewerkers. Dit is voor beiden waardevol en helpt om de werkdruk en uitdagingen in kaart te brengen.”

Medewerkerstevredenheid

Het was ook een unieke kans voor Stremersch om de strategie van zijn kantoor toe te lichten en feedback van het team te verzamelen. “We doen klanttevredenheidsonderzoeken, maar het is net zo belangrijk om de tevredenheid intern te checken”, legt hij uit. “Nu hebben we maandelijks collectief overleg waarin gemeenschappelijke issues worden besproken. Dit overleg is zo waardevol, dat we daar blijvend tijd voor inplannen.”

Openheid en verbetering

De aanpak heeft geleid tot een cultuur van openheid en verbetering binnen het kantoor. “Ze is niet voor één gat te vangen en kan goed wat keet in de zaak stoppen. Confronterend, maar precies wat we nodig hadden.” Aan het eind van het jaar is een opvolgsessie gepland. “We zien dan welke doornen in rozen zijn veranderd. De workshops en strategiesessies met Sandra zijn een absolute aanrader voor ieder accountantskantoor dat bereid is om te veranderen en te groeien.”