Wil je meer diensten aanbieden. Zie je geen kans om dat te doen?

Tijdens het jaarlijkse gesprek over de jaarrekening komt het vaak niet aan de orde en wordt vooral teruggekeken in plaats van vooruit. Klanten zien de jaarrekening ook als een hygiënefactor. Ze verwachten dat dit standaard goed geregeld is. Toch biedt juist dit basisproces alle informatie die je nodig hebt om je klant beter van dienst te zijn. En een pro-actieve adviesrol te vervullen. Met als gevolg verbeterde resultaten.

Met het jaarrekeningproces centraal heeft OHM Advies exact in kaart gebracht aan welke raderen je als accountantskantoor kunt draaien. Zodat je meer klantwaarde realiseert en minder uren hoeft af te boeken.

“The first step in exceeding your customer’s expectations is to know those expectations”

Vanuit het perspectief van een klant

Echte verkopers weten precies hoe hun klanten denken. Waarom willen klanten hun product kopen? Of juist niet? Kort gezegd: wat zijn hun behoeftes en barrières? Dat maakt het een stuk makkelijker om een gesprek aan te knopen met een mogelijke klant. Als accountantskantoor heb je al een groot voordeel om mee te beginnen. Je hebt de klanten al aan tafel zitten!

Wat verwacht een klant van een accountantskantoor?

Vaak is het druk en ontbreekt de tijd voor medewerkers om verder te kijken dan naar hun eigen afgebakende taak. Toch is het goed om samen eens te kijken naar de klantreis van een bedrijf dat de jaarrekening afneemt. Wat zijn de stappen die een klant doorloopt bij de aankoop van een product of dienst? Door dit samen met de teams op te pakken, krijgen medewerkers zelf inzicht in de extra mogelijkheden voor hun klanten.

Een voorbeeld uit de accountantspraktijk

Wat we vaak zien is dat de operatie te veel tijd verbruikt. Er blijft dan te weinig budget over om bijvoorbeeld ook de fiscalist mee te laten kijken. Terwijl juist daardoor vanuit nieuwe inzichten een adviesbehoefte bij je klant kan ontstaan.

Start met de klantreis van de jaarrekening

Je krijgt waardevolle inzichten als je de klantreis vanaf het eerste contact tot en met het jaarlijks terugkerende gesprek in kaart brengt. Weet je niet waar je moet beginnen? Vanuit OHM Advies hebben wij het proces van de jaarrekening bij accountantskantoren uitgewerkt en zelfs uitgetekend. Zodat jij het wiel niet hoeft uit te vinden en snel vooruit kunt.

Meer weten? Doe de gratis quickscan

In 2 uur denkt OHM Advies mee met je accountskantoor. En krijg je gerichte adviezen voor kansen én verbeterpotentieel. We bieden ook praktische workshops aan waarin we samen gericht aan een onderwerp werken. Bijvoorbeeld het terugdringen van afgeboekte uren, klantsegmentatie of de kansen in de klantreis. Een goed begin om aan de toekomst te werken.